Підвищення кваліфікації та корисні поради

Аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби у системі освіти, стан забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році.


Детальніше можна ознайомитися за  посиланням.


Укладач Маляр О.І., к.психол.н. доцент, старший викладач
кафедри психолого-педагогічної освіти
та соціальних наук КЗВО «ВАБО»

 

ЩО РОБИТИ СОЦІАЛЬНОМУ ПЕДАГОГУ ТА ДОРОСЛОМУ, ЩОБ ЗАСПОКОЇТИ І ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ У КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ

 

 

1.     ГОВОРІТЬ ІЗ ДИТИНОЮ, ЗАЛИШАЙТЕСЯ СПОКІЙНИМ ПІД ЧАС РОЗМОВИ

Психологиня Катерина Гольцберг радить обов’язково поговорити з дитиною про ситуацію, що відбувається. Говорити з дитиною варто дорослому, який найбільше зберігає спокій. Перед тим, як говорити з дитиною, дорослому самому слід заспокоїтися, щоб не завдати шкоди дитині. Як дорослим заспокоїти себе – читайте далі в підрозділі про дії під час панічної атаки. 

Якщо спілкуєтеся з підлітком – також дуже важливо навчати його, де шукати перевірену інформацію, та ділитися джерелами для її пошуку. Адже, як пояснює психологиня, під впливом стресу підліткам, які зазвичай гарно знаходять інформацію в Інтернеті, зараз складно відшукати перевірену інформацію про все, що відбувається та зрозуміти ситуацію, оскільки емоції відключили неокортекс (ту частину мозку, яка “відповідає” за логіку).

2. ДЕМОНСТРУЙТЕ НАДІЙНІСТЬ

Дорослому потрібно продемонструвати надійність: варто сказати дитині, що ви зробите все, щоб захистити себе і її від небезпеки, й що наша армія на варті та дасть відсіч. Для дитини до підліткового віку свої слова про захист і безпеку можна підкріпити обіймами. Підлітки ж, навпаки, можуть сприймати обійми, як слабкість. 

3. ОБГОВОРЮЙТЕ З ДИТИНОЮ ПРАВИЛА “ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ”

Слід пояснити дитині, що зараз дуже важливо слухатися старших – вчителя, батька, маму, не сперечатися з дорослими та слідувати за тим, хто відповідальний за безпеку. Також домовтеся та навчіть дитину, де вона може зустрітися з вами або іншими родичами, де переховуватися, якщо буде втрачено мобільний зв’язок. 

4. ГРАЙТЕ ІГРИ, ВИКОНУЙТЕ З ДИТИНОЮ ЗАСПОКІЙЛИВІ ВПРАВИ

Дитяча психологиня Світлана Ройз звертає увагу, що під час стресу ігри дітей можуть бути трохи “регресивними”, тобто старші діти можуть знову грати в ігри для малечі. Можна ліпити з пластиліну, окреслити навколо себе коло безпеки з нитки,  рвати на дрібні шматки папір, «Видихнути хмаринку» (уявити, що вдихнули хмаринку і видихнути її зі звуком, можна з грозою і блискавкою, тупотіти при цьому ногами) тощо. Також можна грати настільні ігри, малювати, грати у слова, ігри в телефоні, в яких залучене просторове сприйняття (наприклад, Тетрис).

5. ВИКОНУЙТЕ ВПРАВИ ПРИ ПАНІЧНІЙ АТАЦІ

Міжнародний фонд ЮНІСЕФ опублікував поради Світлани Ройзяк діяти при панічній атаці.

Ви та ваша дитина можете робити такі вправи на вибір:

·        покласти руку на живіт, приблизно на 3 пальці нижче сонячного сплетіння та постукати по цьому місцю 

·        потерти кінчик носу

·        надавити не сильно на очні яблука з двох боків

·        якщо є, де лягти, – лягти на спину і зробити рухи ногами, як на велосипеді

·        сконцентруватися на диханні – одну руку скласти, як човник і накрити нею губи, іншу руку – покласти на живіт. Видих – рука йде вниз до грудей, вдих – рука підіймається до рота

·        змащувати губи, полоскати рот водою

·        витягувати якомога далі язика – ніби намагаючись торкнутися грудної клітини

·        подивитися вправо, не повертаючи голови, – якомога далі на 15-20 секунд, потім перевести погляд прямо, потім подивіться вліво – якомога далі, потім знову прямо

·        розтерти тіло

·        розтерти точку між підмізинним (четвертим) пальцем та мізинцем – там знаходиться точка паніки 

·        покласти руки на ребра, відчути, як вони при диханні розширюються, підіймаються

·        розтерти руки, прикласти до нирок.

6. “ЗАЙМІТЬ” ЧИМОСЬ АУДІАЛЬНИЙ КАНАЛ ДИТИНИ

Світлана Ройз пояснює, що під час звуку сирен у дитини в особливому навантаженні перебуває аудіальний канал сприймання, тому його потрібно чимось “зайняти”. Для цього можна співати хором, горланити кричалки проти утіпутіна і російської армії, слухати в навушниках аудіоказки та музику, взяти з собою гітару та влаштувати для всіх концерт.

7. ЩЕ КІЛЬКА РЕЧЕЙ, ЯК МОЖНА ВІДВЕРНУТИ УВАГУ ДИТИНИ

·        Обіймайте дитину, жартуйте з нею. 

·        Поїть дитину теплими напоями, годуйте її чимось смачненьким. 

·        Виконуйте разом із дитиною рутинні справи.

·         Вмикайте мультики, серіали, розповідайте казки, історії, читайте дітям вголос.

8. ПОЯСНЮЙТЕ ДИТИНІ ПРО ВАЖЛИВІСТЬ БУТИ ЗІБРАНИМИ ТА ДОПОМАГАТИ ОДНЕ ОДНОМУ

Психологиня Світлана Ройз пише, що необхідно пояснити дитині складність ситуації, пояснити, що сталося те, чого ми боялися, тому важливо бути зібраними та допомагати одне одному.

9. ДОВІРТЕ ДИТИНІ ПОСИЛЬНЕ ДЛЯ НЕЇ ВІДПОВІДАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ 

Світлана Ройз радить покласти на дитину відповідальність, яка їй до снаги – наприклад, доручити дитині завдання слідкувати за іграшкою.

Наші психологи також рекомендують доручити дитині певну функцію чи роль. Наприклад, можна попросити дитину створити казку про якогось персонажа,  уявити себе журналістом та провести репортаж із події тощо.

Прийом відповідального завдання, ролі чи функції можна застосовувати й для саморегуляції дорослих.

10. ДОЗВОЛЯЙТЕ ДИТИНІ ВИВІЛЬНЯТИ НЕНАВИСТЬ ТА ЗЛІСТЬ

Психологиня Вікторія Горбунова пояснює, що зараз і для дорослих, і для дітей виявляти злість (ненавидіти, лаятися, кричати) – це здорова реакція. Тому дорослим потрібно  дозволяти собі й близьким, зокрема й дітям, це робити. Це варто робити  в ігровій формі. Можна застосовувати гру «Злий бобер» (придумати злу тваринку і поводитися так, як, на нашу думку, може себе вести ця тваринка. Потім перетворитися на добру тваринку. Потім – на людину) або кричати в “мішечок для криків” або стаканчик. Але після вивільнення ненависті та злості слід перемкнутися на щось добре і позитивне: на обійми, теплий чай, добрі слова одне одному. Сльози та плач – теж нормально в цій ситуації, тому дайте дитині виплакатися. Після емоційного вивільнення дитині буде легше заснути. 

ПАМ'ЯТКА СОЦІАЛЬНОМУ ПЕДАГОГУ 

Автор Жаровська О. П.

На допомогу соціальному педагогу.

Зразки документів для соціального педагога.


ІНСТИТУТ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ

Психологічний супровід та соціально-педагогічна робота

https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/normatyvno-pravova-baza/ 

Відбулася серпнева конференція «Освіта України 30 без бар‘єрів: вектори якості та успіху».

Викладачі кафедри психолого педагогічної освіти та соціальних наук взяли участь:

Браніцька Т. Р. «Ненасильницьке спілкування як базова технологія в роботі соціального педагога». 

Кузьменко Ю. В. «Профілактика Інтернет-залежності підлітка як напрям діяльності соціального педагога». 

Маляр О. І. «Алгоритм роботи соціального педагога щодо організації інклюзивного навчання в освітніх закладах». 

Жаровська О. П. Курс за вибором«Вивчаючи міжнародне гуманітарне право». 

Анцибор А. І. «Проблематика медіаосвіти в 2021-2022 н. р.». 

Дзигаленко Л. М. Методичні рекомендації з питань організації освітнього процесу в закладах позашкільної освіти у 2021-2022 навчальному році.

Федорець В. М. Профілактика панкреатиту як актуальний аспект удосконаення здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури.


Наказ Департаменту освіти і науки ОДА від 30.10.2020 року № 313 «Про проведення в області Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Розвивальні програми»

 
КУРСИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ
З  24 вересня по 05 жовтня 2018 року на базі КВНЗ «Вінницька академія  неперервної освіти» відбулися курси підвищення кваліфікації соціальних педагогів. 
        Навчання пройшло 23 осіб закладів освіти області.                                             
    Заняття відбувались у формі лекцій, тренінгів, майстер-класів, дискусій, круглих столів тощо.
   Слухачі курсів ознайомилися з досвідом роботи соціального педагога Комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №32 Вінницької міської  ради» Пацалюк Наталі Миколаївни та висловили їй подяку за високий рівень організації та проведення заходу.
       Соціальні педагоги успішно виконали навчальний план, захистили випускні творчі проекти та отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації.





Доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук 
КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти»,
кандидат психологічних наук

Маляр О.І.



КУРСИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ
З  12 березня по 23 березня 2018 року на базі КВНЗ «Вінницька академія  неперервної освіти» відбулися курси підвищення кваліфікації соціальних педагогів. 
        Навчання пройшло 1осіб закладів освіти області.                                             
    Заняття відбувались у формі лекцій, тренінгів, майстер-класів, дискусій, круглих столів тощо.
   Слухачі курсів ознайомилися з досвідом роботи соціального педагога Комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №1Вінницької міської  ради» Ярошенко Світлани Петрівни та висловили їй подяку за високий рівень організації та проведення заходу.
       Соціальні педагоги успішно виконали навчальний план, захистили випускні творчі проекти та отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації.









Доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук 
КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти»,
кандидат психологічних наук

Кузьменко Ю.В.



Курси підвищення кваліфікації для соціальних педагогів 
(18 вересня - 29 вересня 2017 р.)

З  18 вересня по 29 вересня 2017 року на базі КВНЗ «Вінницька академія  неперервної освіти» проведено курси підвищення кваліфікації для соціальних педагогів. 

      
Навчання пройшло 18 осіб навчальних закладів області.  Заняття відбувались у формі лекцій, тренінгів, майстер-класів, дискусій, круглих столів тощо.     
  





          
Слухачі курсів ознайомилися з досвідом роботи соціального педагога Комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Вінницької міської  ради» Мартинюк Інни Володимирівни та висловили їй подяку за високий рівень організації та проведення заходу.






Проведений круглий стіл зі слухачами курсів підвищення кваліфікації соціальних педагогів на тему "Використання наративу в роботі з дітьми, що потрапили в кризові ситуації" (к. психол. н. Кузьменко Ю.В., к. психол. н. Маляр О.І.).      
Соціальні педагоги успішно виконали навчальний план, захистили випускні творчі проекти та отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації.
Всього у 2017 році підвищили кваліфікацію 37 соціальних педагогів.

Доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук 
КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти»,
кандидат психологічних наук
Кузьменко Ю.В.


Курси підвищення кваліфікації для соціальних педагогів 

(13 березня - 24 березня 2017 р.)
З  13 березня по 24 березня 2017 року на базі КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти» проведено курси підвищення кваліфікації для соціальних педагогів. 
Навчання пройшло 19 осіб навчальних закладів області.
Мета підвищення кваліфікації соціальних педагогів:
• поглиблення професійних знань і вмінь соціального педагога;
• підвищення його педагогічної майстерності;
• підготовка з проблем теорії і практики соціального виховання, психодіагностики, корекції, превентивного виховання учнів, просвітницько-консультативної роботи з батьками та вчителями;
• приведення професійної компетентності соціального педагога у відповідність із визначеними завданнями освіти і виховання;
• підвищення інтелектуального і загальнокультурного рівня соціального    
педагога. 
Тематика навчальних занять відзначалася актуальністю матеріалів, науковістю,
новизною, практичною спрямованістю, доступністю.                                                                  
Заняття відбувались у формі лекцій, тренінгів, майстер-класів, дискусій, круглих столів тощо.
 Також слухачі курсів ознайомилися з досвідом роботи соціального педагога загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №26 Вінницької міської ради Тищенко Олени Миколаївни. Дякуємо їй за творчу  роботу та позитивні враження.
  Проведений круглий стіл зі слухачами курсів підвищення кваліфікації соціальних педагогів на тему "Використання наративу в роботі з дітьми, що потрапили в кризові ситуації" (к. психол. н. Кузьменко Ю.В., к. психол. н. Маляр О.І.).
Соціальні педагоги успішно виконали навчальний план, захистили випускні творчі роботи та отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації.





Доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук 
КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти»,
кандидат психологічних наук

Кузьменко Ю.В.


Презентація завантажити (1,77 МВ)



Немає коментарів:

Дописати коментар