понеділок, 11 вересня 2017 р.

Коучинг як вид психологічної допомоги

Коучинг як вид психологічної допомоги з'явився відносно недавно. Він виник на стику таких видів діяльності, як психотерапія, наставництво та спортивне тренерство.
Основоположником коучингу вважається Джон Уітмор, який в 1992 р видав книгу "Коучинг високої ефективності" (Уітмор, 2005). Уітмор був успішним спортсменом, потім бізнесменом, але в 1970 р продав бізнес і зайнявся вивченням психології. Він зацікавився психологією спорту, а потім і психологією бізнесу. Уітмор розвинув ідеї Тіма Геллвея, творця теорії "Внутрішньої гри" (Inner Games), про психологічні тренуваннях спортсменів. Геллвей писав у своїх книгах про душевний стан спортсмена, і головну задачу тренера бачив у допомозі подолання внутрішніх сумнівів і хвилювання. Джон Уітмор спільно з Тімом Геллвеем заснували компанію Inner Games Ltd, яка займалася розробкою нових підходів до навчання в спорті, а потім і в бізнесі. На початку 1980-х рр. Джон Уітмор з партнерами створив консалтингове агентство Perfomance Consultant, що спеціалізується на коучинге в бізнесі.
Підхід, описаний у книзі Дж. Уітмор "Коучинг високої ефективності", призначався для менеджерів, і коучинг представлявся як новий спосіб управління, заснований не на догматичному розпорядженні, а на співпраці з підлеглим в процесі досягнення спільної мети. Саме слова "співпраця" і "досягнення мети" є ключовими для розуміння сутності коучингу.
В даний час коучинг надзвичайно популярний як за кордоном, так і в Росії. Виділяють різні види коучингу, основні з них: коучинг-менеджент - як особливий вид управління та коучинг-консультування - вид психологічної допомоги клієнту по досягненню цілей. Останній ділиться на безліч різновидів відповідно до типів клієнтів і можливими цілями клієнта: бізнес-цілями, особистими цілями і т.д. (У США, наприклад, існують навіть такі екзотичні для нас варіанти, як коучинг домогосподарок або коучинг вагітних). В основному ж коучинг призначається все ж для роботи з бізнес-цілями і цілями професійного зростання.
• Коучинг - це допомога клієнту в досягненні його цілей.
Фахівця, який проводить коучинг, називають коуч; клієнта називають коучі або просто клієнт.
На відміну від наставництва у коучингу не даються конкретні моделі дії, рішення, поради. Коуч і коучі знаходять рішення в спільному дослідженні ситуації клієнта. На відміну від тренінгу у коучингу немає відпрацювання дії, відсутня моделювання.
У літературі з коучингу часто обговорюється проблема співвідношення коучингу і психологічного консультування, йдеться про те, що відмінність коучингу полягає в тому, що коуч не дає рад. Однак, як ми бачили, в психологічному консультуванні (на відміну, можливо, від інших видів консалтингу - управлінського, фінансового тощо) прямі поради також не використовуються. На наш погляд, основна особливість коучингу в порівнянні з психологічним консультуванням - відхід від орієнтації на проблему і акцент на ціль. Проблема, що знаходиться в центрі психологічного консультування, надає діалогу негативний тон, звертає клієнта в минуле - до пошуків витоків проблеми, а вже потім до вирішення. У коучинге слово "проблема" заборонено, мета формулюється завжди в позитиві - замість обговорення того "що я не хочу" обговорюється "що я хочу". Діалог коучингу спрямований не в минуле, а в майбутнє, для побудови процесу досягнення мети.
В останні роки в нашій країні багато психотерапевти, слідуючи модному віянню, стали позиціонувати себе як коучі. При цьому найчастіше вони продовжують використовувати психотерапевтичні методи (у тому числі і психоаналітичні) у процесі коучингу. Слід пам'ятати, що психотерапія орієнтована на глибинні особистісні зміни, включаючи мотиви, цінності, образ Я клієнта. У коучинге глибинна особистісна робота не проводиться і не розглядається як мета психологічної допомоги, хоча проходження коучингу може фасилітувати певні зміни особистості клієнта.
Коучинг зазвичай проводиться курсом, що складається з 12 коуч- сесій, по одній сесії на тиждень. Тривалість однієї зустрічі може бути від 30 хвилин до 1:00, іноді більше. Перша сесія зазвичай проводиться безкоштовно, на ній демонструються можливості коучингу і проводиться робота з мотивацією клієнта, після чого укладається контракт на весь курс з 12 сесій. Після закінчення курсу при необхідності контракт може бути укладений знову. Якщо коучинг проводиться не зовнішнім, а внутрішнім коучем, працюючим в організації, формального контракту може не бути, але психологічний контракт обов'язковий. В даний час все більшу популярність здобувають дистанційні форми проведення коучингу - по телефону, через Skype, он-лайн.
Принципи коучингу. При проведенні коучингу важливо дотримуватися певних принципів. Як і в психологічному консультуванні, дотримання принципів коучингу не тільки підвищує професіоналізм коуча, а й забезпечує психологічну безпеку як клієнта, так і самого коуча.
Різні автори виділяють різні принципи. Узагальнивши їх, ми склали наступний перелік принципів.
1. Принцип позитивності означає, по-перше, позитивну формулювання мети (забороняється використання частки "не" у формулюванні мети) і, по-друге, позитивний настрій самого коуча, його віру в можливості клієнта і досягнення позитивного результату.
2. Принцип спільності успіху: коуч сприймає клієнта не як пацієнта, а як співробітника в процесі спільного пошуку рішення і досягнення мети. Це передбачає рівність позицій у спілкуванні: коуч не домінує і не виступає в експертній позиції, не дає жодних порад і не говорить, що потрібно робити для досягнення мети.
3. Принцип активності та відповідальності за результат: активність клієнта є умовою проведення коучингу. Якщо клієнт не готовий працювати, коучинг не може проводитися. За результат відповідальні обидва учасники: коуч відповідальний за свою професійну позицію під час роботи, але за результат коучингу і виконання плану досягнення мети несе відповідальність клієнт. Заборона давати поради і готові рішення в процесі коучингу пов'язаний якраз з цим принципом: даючи людині рада, ви знімаєте з нього відповідальність за свій вибір, а значить, за результат ситуації.
4. Принцип творчості (відсутність догматизму): у коучингу розроблено безліч моделей і технік, які можуть використовуватися коучем, однак не можна ставитися до них як до догмам: кожна ситуація клієнта унікальна, і необхідно творчо ставитися до вибору стратегій і технік коучингу в кожен конкретний момент його проведення.
5. Принцип усвідомлення особистих ресурсів: усвідомлення - ключовий момент у коучингу. Можна сказати, що основна мета коучингу - посилення усвідомлення клієнтом своїх цілей, цінностей, своїх можливостей і альтернатив. Саме в цьому випадку можливе посилення мотивації і ефективне досягнення мети.
6. Системний підхід: в кожен момент проведення коучингу коуч усвідомлює, що і особу клієнта, і його ситуація в цілому - складна система, що складається з взаємозалежних елементів. Коуч повинен прораховувати можливі наслідки змін для системи в цілому і запобігати небажаним для системи рішення.
Моделі коучингу. Моделі коучингу дають основу для його структурування, задають етапи проведення коучингу.
Першою моделлю коучингу є модель GROW, запропонована Джоном Уітмором (Уітмор, 2005). Назва моделі походить від перших букв назви етапів коучингу:
G - goals: даний етап полягає у визначенні цілей, які клієнт прагне досягти;
R - reality: даний етап включає в себе вивчення реальності - поточної ситуації клієнта;
О - options: складається список можливостей і подальших дій для досягнення даної мети;
W - will: визначення перших кроків по досягненню мети.
Ця модель пізніше була розвинена послідовниками Уітмор.
Досить популярна в нашій країні модель коуч-сесії Мерилін Аткінсон, в рамках якої структура окремої коуч-сесії виглядає наступним чином (за матеріалами Міжнародної академії коучингу):
1) встановлення раппорта (контакту);
2) укладення контракту;
3) визначення мети;
4) використання досвіду;
5) планування діяльності.
6) висновок, визнання досягнень.
На етапі встановлення раппорта використовуються ті ж техніки, які використовуються в психологічному консультуванні: невербальне отзеркаливание, відкриті питання, техніки емпатичних слухання.
У коучинге існує два типи контракту: контракт на коучинг в цілому (яку мету хотів би клієнт досягти по завершенні коучингу) і контракт на дану сесію (чого клієнт хотів би досягти за дану сесію). Контракт першого типу полягає на першій або другій сесії. Контракт другого типу полягає на кожній сесії.
При визначенні мети клієнта необхідно слідувати принципам SMART (мета повинна бути специфічною, вимірної, досяжною, реалістичною і певної часовими рамками). Важливо також визначити екологічність цілі (на що і на кого ще може вплинути досягнення мети) і зони контролю (на що саме може впливати клієнт, що знаходиться поза зоною його контролю). При аналізі мети використовується так звана рамка результату (рис. 4.2).
Мал. 4.2. "Рамка результату" у коучингу
На етапі досвіду використовуються різні техніки, які вибираються коучем залежно від унікальної ситуації клієнта. Саме на цьому етапі найбільшою мірою проявляється принцип творчості.
Коуч-сесія обов'язково повинен закінчуватися конкретним планом дій, які клієнт буде здійснювати в проміжку між сесіями.
На заключному етапі коуч обговорює з клієнтом підсумки даної сесії - що цінного бачить у ній клієнт, наскільки він просунувся в досягненні своєї основної мети.
Цікаву та ефективну модель коучингу запропонувала Мері Бет О'Ніл (О'Ніл, 2005), відомий американський коуч. Ця модель дає розуміння структури не тільки однієї сесії, а й усього курсу коучингу в цілому. Ключові слова в моделі О'Ніл - "твердість" та "відкритість". Твердість увазі слідування мети, навіть якщо для цього доводиться давати жорстку зворотний зв'язок або використовувати конфронтацію. Відкритість - це глибина відносин з клієнтом, розуміння його, глибина раппорта. Поєднання цих функцій забезпечує, за словами О'Ніл, успіх коучингу.
Автор пропонує наступні фази (етапи) коучингу керівника.
Фаза 1. Укладення контракту. Цей етап дуже важливий, тому що визначають всі подальшу взаємодію коуча з клієнтом. Його завдання:
1) встановлення контакту. Для цього коуч використовує техніки емпатичних слухання. Керівник намагається зрозуміти, чи може він довіряти коучу і чи може він йому допомогти, тому дуже важливо встановити довіру з клієнтом і в той же час продемонструвати свій авторитет (професіоналізм). У той же час і коуч повинен зрозуміти, наскільки клієнт готовий до змін, так як тільки в цьому випадку коучинг буде ефективним;
2) формулювання запиту. Для цього використовуються техніки рефлексивного слухання. Основні прийоми, використовувані при формулюванні запиту: а) операціоналізація - вихід на конкретні ситуації у випадку, якщо клієнт викладає ситуацію загальними термінами ("Що Ви маєте на увазі? Можете Ви навести приклади?"); б) переказ, резюмування, парафраз; в) конфронтація - вказівка на протиріччя в словах клієнта; як варіант конфронтації - давати клієнту зворотний зв'язок "тут і зараз"; г) підтримка - демонстрація впевненості в силах клієнта і його здатності впоратися з ситуацією; д) орієнтація керівника на прийняття відповідальності - для цього треба робити акцент на його власній поведінці, провокуючому труднощі.
Коуч погоджується на укладення контракту у випадку, якщо виконуються три умови:
• керівник готовий до змін;
• керівник визнає свою відповідальність;
• керівник здатний сприймати зворотний зв'язок.
Затвердження контракту - це перехід від розмови до постановки конкретної мети. Необхідно сформулювати очікувані результати та визначити всі вимоги, які можуть бути в контракті коучингу, а також: а) окреслити конкретний зміст і послідовність зустрічей; б) домовитися про форму проведення коучингу - "за сценою" або "по ходу діяльності; в) обумовити питання оплати.
Фаза 2. Планування діяльності. Завдання цієї фази:
1) перейти від обговорення труднощів до складання плану дій, тобто побудувати ланцюжок: мета - завдання - дії - перший крок;
2) допомогти керівнику усвідомити свій внесок у продукування труднощі (усвідомити свій патерн поведінки). Зазвичай клієнти кажуть, що змінитися повинні інші люди. Але принцип відповідальності клієнта увазі, що потрібно усвідомити власні неадекватні патерни і змінити їх. У цьому випадку змінюється і ситуація. Для цього можна попросити клієнта звернути увагу на свої почуття і думки в складній ситуації. Можна використовувати аналіз конкретної ситуації, пов'язаної з утрудненням;
3) розподіл ролей в організації у зв'язку з змінам: а) спонсор - людина, що володіє владою для проведення змін; б) виконавець - ті, хто повинні змінитися; в) посередник - фасилітатор (у даній ситуації може бути коуч); г) генератор ідеї - той, хто має уявлення про те, як реалізувати зміни, але для реалізації йому потрібен спонсор. Коуч може працювати і зі спонсором, і з виконавцями;
4) скласти план дій керівника на випадок опору з боку співробітників. Система прагне до гомеостазу - тому виникає опір змінам. Необхідно: а) спонукати клієнта уявити собі той опір, який може придушити його ініціативу, включаючи і власне, внутрішнє; б) допомогти клієнту уявити собі, що він вийшов з глухого кута. Запитати, що він буде робити, щоб слідувати своїм курсом. Вивчення даних сценаріїв допоможе йому зрозуміти, як протистояти опору;
5) вибрати перший крок - дія, яка керівник відразу почне втілювати в життя;
6) запропонувати вибір між "коучингом за сценою" і "коучингом по ходу діяльності".
Фаза 3. Коучинг по ходу діяльності або "за сценою". На цьому етапі проводиться коучинг в обраному спільно з клієнтом режимі:
1) коучинг "за сценою" - зустрічі один раз на тиждень з обговоренням досягнень клієнта у здійсненні "першого кроку";
2) "коучинг по ходу діяльності - участь коуча у здійсненні дій клієнта по зміні.
Критерії вибору "коучингу по ходу діяльності": а) ступінь довіри у зв'язці "коуч-клієнт" - чим вище довіру, тим коучинг по ходу діяльності буде успішнішим; б) нездатність керівника виділити свій патерн самостійно і його коригувати; в) необхідність в калібрування "коучингу за сценою" - коли коучу необхідно поспостерігати ступінь зміни поведінки керівника і реакцію команди.
Коучинг по ходу діяльності може проводитися на різному рівні втручання (цей рівень також необхідно заздалегідь узгодити з керівником):
1-й рівень - просто спостереження патернів керівника в реальній ситуації - це найменш активний режим, надає мінімум впливу на клієнта;
2-й рівень - проміжний режим, коли коуч може ставити клієнтові питання в процесі дії, що не заважають його проведенню. При цьому керівник може їх використовувати або ігнорувати за своїм розсудом;
Третій рівень - найактивніший режим - "переривання дії", коли коуч може запропонувати клієнту в будь-який момент тайм-аут і провести коучинг. Цей рівень вимагає особливо довірчих відносин з клієнтом і підходить для тих клієнтів, які впевнено себе почувають у ролі учнів і з гумором ставляться до своїх слабкостей.
Фаза 4. Підведення підсумків. Після здійснення коучингу "за сценою" або "по ходу діяльності" підводяться підсумки. Потрібно конкретно домовитися, коли це буде зроблено: після самостійного виконання програми - через деякий час, необхідний для виконання плану; після коучингу по ходу діяльності можна підвести підсумки відразу після діяльності (наприклад, залишитися після наради).
Підсумки підводяться у два етапи: 1) оцінка дій керівника; 2) оцінка ефективності коуча і отримання зворотного зв'язку від керівника.
При оцінці ефективності керівника слід спочатку запитати, як він сам оцінює власну ефективність, які зазнавав труднощів, попросити оцінити його не тільки свої помилки, а й досягнення, потім обговорити, що завадило досягненню. Після цього коуч дає клієнтові зворотний зв'язок, підкреслюючи досягнення.
Потім формулюється план подальших кроків і призначається наступна зустріч.
Після завершення певної роботи необхідно переглянути всі кроки. Можуть виникнути нові цілі або переформулювати старі. У цьому випадку укладається новий контракт на нову мету.
Як ми бачимо, різні моделі коучингу не суперечать один одному, а скоріш взаємодоповнюють один одного і можуть використовуватися в залежності від актуальних потреб даного клієнта і переваг коуча.
Технологія коучингу. Основний технікою коучингу є питання, які бувають декількох видів:
1) закриті питання - такі, на які можна дати однозначну відповідь або ж відповідь "так" чи "ні", наприклад: "Скільки Вам років?", "Ви заміжня?", "Чи доставляє Вам робота задоволення?";
2) відкриті питання, не передбачають однозначної відповіді і спрямовані на відкритий розповідь клієнта: "Розкажіть про свою сім'ю", "Що Ви можете сказати про свого начальника?";
3) питання-парафраз, спрямовані на перевірку розуміння клієнта: "Правильно я зрозуміла, що ...?"
Техніка "Що якщо?" Використовується для подолання опору і сумнівів: "ніхто на це не погодиться", "на це немає грошей", "це неможливо" і т.д. У цьому випадку коуч задає питання: "Що буде, якщо хтось на це погодиться?"; "Що буде, якщо раптом з'являться гроші?"; "Що буде, якщо це раптом стане можливим?" Ця техніка допомагає клієнту звільнитися від цензури здорового глузду, виникає безліч нових варіантів досягнення мети, і в результаті вона починає сприйматися більш реалістичною.
Колесо коучингу може використовуватися для різних завдань: визначення пріоритетної мети, ситуація вибору, оцінка можливостей, оцінка життєвого балансу і т.п. Техніка полягає в тому, що малюється коло, який ділиться на сектори з конкретними назвами (наприклад, назви сфер життя клієнта), і далі проходить оцінка кожного сектора.
Шкалирование. Шкалирование може використовуватися для різних цілей, але в першу чергу його використовують для оцінки змін. На шкалі від 1 до 10 відзначають наявне стан, потім в кінці сесії відзначають досягнутий стан.
Всі техніки коучингу використовуються творчо, тоді, коли це необхідно для досягнення мети клієнта.
Коучинг як інструмент самовизначення суб'єкта бізнесу
Найважливішим етапом самовизначення, як було показано вище, є ухвалення рішення щодо себе, свого життя, своєї кар'єри і бізнесу. Інструменти коучингу найбільшою мірою підходять для фасилітації процесу ухвалення рішення.
Приклад з практики
Для оптимізації процесу прийняття рішення може використовуватися колесо коучингу. У цьому випадку малюються два колеса (або більше, відповідно до кількості альтернатив) і розглядаються наслідки двох альтернатив. Як правило, клієнт приходить до рішення, побачивши наочно переваги та слабкі сторони кожної з альтернатив.
Для фасилітації процесу прийняття рішення ми розробили рефлексивно-смисловий підхід у коучингу, в основі якого лежить рефлексія власних мотивів, цілей, цінностей, смислів, що лежать в основі того чи іншого вчинку, і подальша робота з виявленими цінностями, цілями, мотивами для побудови перспективного плану життя і бізнесу.

Немає коментарів:

Дописати коментар